vrijdag 12 augustus 2011

Red Hat Society

Voor het eerst kwam ik ze tegen  in Rotterdam op de Wilhelminakade aan de Kop van Zuid te Rotterdam.
Dames van de ‘Red Hat’ gekleed in fel gekleurde paarse outfits met rode opvallende hoeden.
Ze namen afscheid van andere ‘Red Hatters’ die met het cruiseschip De Ryndam een reis voor de boeg hadden naar de Noorse Fjorden.

Natuurlijk waren de dames een gewillig ‘foto-object’ voor mijzelf en nog enkele andere  fotoclub-leden.
Ik had m’n vooroordeel al klaar: een ‘elite-clupje van kakmadammen'. En stiekempjes probeerde ik ze te fotograferen.
Achteraf  stom van mij dat ik het zo stiekempjes aanpakte. Ik had ze gewoon spontaan moeten fotograferen. Zodat ik de dames een kans zou geven te reageren. En 9 van de 10 keer vind men het prima als je fotografeert. En anders had ik me kunnen verklaren waarom ik hun in het vizier had en had ik ook geweten waarom ze zich zo opvallend hadden gekleed! Dan had ik vast interessantere foto’s kunnen maken dan ik nu heb gemaakt.

Het toeval was, dat ook mijn collega zich op dit cruiseschip bevond en in contact kwam met deze organisatie.
Dus zij kon mij naderhand vertellen dat mijn vooroordeel geheel onjuist was en dat deze  dames enkel het doel hebben om plezier te  maken en al de dingen willen  doen op hun middelbare leeftijd, waar ze zin in hebben. Zonder zich iets aan te trekken van commentaar van andere.
Deze dames horen namelijk bij de wereldwijde vrouwenorganisatie ‘Red Hat Society’.
Deze organisatie werd opgericht in 1998 door Sue Ellen Cooper.
Zij las ooit een gedicht van Jenny Joseph en was geïmponeerd door de inhoud daarvan.

When I am an old woman I shall wear purple,
With a red hat which doesn't go, and doesn't suit me,
And I shall spend my pension on brandy and summer gloves
And satin sandals, and say we've no money for butter.
I shall sit down on the pavement when Im tired
And gobble up samples in shops and press alarm bells
And run my stick along the public railings
And make up for the sobriety of my youth.
I shall go out in my slippers in the rain
And pick flowers in other peoples gardens
And learn to spit 
Ze besloot om al haar jarige vriendinnen  een rode hoed en een kopie van dit gedicht cadeau te doen.
Voor de grap gingen al deze vriendinnen de rode hoed opzetten als ze bij elkaar op de thee kwamen. Naderhand ontbrak ook de paarse outfit niet. En zo ontstond het idee bij Sue Ellen om een organisatie op te richten, Red Hat Society, met als doel enkel plezier te maken en te genieten van het leven na je 50e.
Inmiddels zijn er miljoenen leden over de gehele wereld.
En ze moedigen elkaar allemaal aan van het maken van plezier, frivoliteit, creativiteit en vriendschap in de middelbare leeftijd en daarna.
Mooier kan het leven niet zijn…………. Het heeft mij in ieder geval tot denken gezet, want wat is er niet mooier om overal het lak aan te hebben en precies te doen waar je zin in hebt!  Nog even en ook mijn leven is paars met rood met misschien nog wel een extra kleuraccent!!
Anita


1 opmerking:

  1. Hallo Anita,
    Je hebt er een mooi verhaal van gemaakt.
    Leuke foto's. Ik heb mijn fotoboek ook op internet gezet bij het kruidvat. Zo kun je online kijken.
    groetjes, Marion Raedts.

    BeantwoordenVerwijderen