FAVORIETE FOTOGRAFEN

Beatle-fotograaf Robert Whitaker overleden. Lees meer........
___________________________________________________________________________________
DAVID HOCKNEY
British painter, draughtsman, printmaker, photographer and designer.
_______________________________________________________
5-DELIGE FILM OVER 
HENRI CARTIER BRESSON










_______________________________________________________
Artikel en Diapresentatie van Vivian Maier kun je vinden op de startpagina.
____________________________________________
Steve McCurry

Steve McCurry: A Retrospective from leica camera on Vimeo.

_______________________________________
GERARD FIERET


FOTO EN COPYRIGHT BY G.P. FIERET 
POSTBOX 117 2501 CC THE HAGUE 
TEL. 070-293904.

Om tot een perfecte foto te komen hebben we een aantal regels in de fotografie die je op de fotovakschool steevast worden bijgebracht of op één van de tientallen fotocursussen.
Bij de compositie van een foto houden we rekening dat er geen rommelige achtergrond aanwezig is, je voorwerp niet pal in het midden staat,  een juiste vlakverdeling of de zogenaamde ‘Gulden Snede’ en geen scheve horizon. Het liefst moet de foto haarscherp zijn en een juist evenwicht van licht, kleuren en tonen.
Op fotoclubs hoor je vast en zeker commentaar van de oude rotten in het vak als je horizon wat scheef staat of je onderwerp er niet in het geheel op staat, maar inhoudelijk wordt er amper naar de foto gekeken.
Maar deze oude rotten in de fotografie zullen dan ook het werk van Gerard Fieret  1924-2009, niet kunnen waarderen.
Want hij week af van al deze fotografische regeltjes. Een foto hoefde voor hem niet scherp te zijn of correct belicht. Hij experimenteerde met zijn negatieven, gebruikte expres verouderde ontwikkelaar, legde zijn afdrukken nat op elkaar.
Zijn foto’s bevatten schimmen en lichtvlekken, strepen en krassen. Kortom hij tartte de wetten van de fotografie, zette de techniek naar zijn hand. Hij fotografeerde in de jaren 60 en 70 waarin de fotografie-regels in de perfectie werden nageleefd, dus was er ook maar een klein groepje liefhebbers die zijn werk wel op waarde konden schatten.

Links boven en rechts onder zijn zelfportret
Ondanks zijn excentriek gedrag en uiterlijk kreeg hij het voor elkaar honderden vrouwen te fotograferen. Hij sprak ze gewoon aan op straat. Waarschijnlijk kwam het doordat hij een merkwaardig figuur was, wat enigszins een spanning geeft.
Hij wist van elke vrouw een speelse spontane verschijning te maken, de beelden bevatten een soort tedere onbevangenheid en een geheimzinnige kwaliteit.

In de praktijk kwam zijn excentriekheid vaak tot uiting, hij verkocht zijn foto’s aan verzamelaars in kroegen, legde ze op de grond, zodat de koper ze goed kon bekijken, maar liep er ondertussen gerust overheen.
Ook waren de foto’s vaak voorzien van stempels of zijn handtekening  dmv een dikke zwarte viltstift. Dit deed hij omdat hij een extreme angst had dat anderen zijn persoonlijke stijl zouden imiteren. Sommige foto’s bevatten dan ook wel 6 keer zijn copyright stempel pal in het beeld.

Zijn Copyright stempels bevonden zich op de meest hilarische plaatsen van een foto.
Als je hem  de laatste jaren in den Haag zag rondscharrelen als een zonderlinge  bebaarde zwerver met grote emmers duivenvoer aan zijn stuur en behandeld werd als een soort dorpsgek. Haalde zelfs tientallen duiven in huis, zodat zijn woning een grote puinzooi werd van duivenpoep en rotzooi. 
Dan zou je nu niet kunnen bedenken dat  zijn foto’s nu worden verkocht in Amerikaanse fotogaleries  ter waarde van  9000 dollar per stuk!


Excentriek, intrigerend en geheimzinnig…………….
Ook was hij een waardig dichter en sluit dan ook af met een gedicht van deze, voor mijn, zeer bijzondere en inspirerende persoonlijkheid.

Angstig ga ik
In het waaien hoor mijn stem
op hoven langs het murwe pad
wat verlang ik naar de ochtend
naar de warmte van de zon
tijd, wat ben ik angstig, wie helpt mij
angstig ga ik om en om


ANITA