dinsdag 1 november 2016

Paddenstoelen

In de herfst hoop ik altijd dat ik paddenstoelen tegen kom en dan natuurlijk van die mooie rode hoedjes met witte stippen.
Maar wat er op mijn pad komt zijn nietige, kleine wit grijze sliertjes die ik liggend op mijn buik moet fotograferen (als ik ze al niet heb plat getrapt)




Eigenlijk zijn deze de naam 'paddenstoel' niet waardig. Maar of je ze nu paddenstoelen, zwammen of schimmels noemt ze vallen  toch allemaal onder de categorie van de schimmels.

De namen zijn vaak fraaier dan de schimmel.
Al is de onderstaande parasolzwam toch mooi om te zien.
Ziet er zelfs smakelijk uit. De meeste zijn schijnbaar eetbaar maar alleen als de parasolzwam in het bos groeit en geen duidelijke ring om de steel heeft is het waarschijnlijk een bosparasolzwam en niet eetbaar. En dat is het geval bij deze, alhoewel er wel een hapje uit is!



Wat ik ook tegenkwam was een tros met paddenstoelen op een stuk boomstronk.
De zwavelkop. Het is de meest voorkomende paddenstoel en vaak te vinden op dood hout of aan de voet van een levende boom.

Ze zijn giftig, als je ze toch zou eten krijg je binnen enkele uren maag-en darmklachten die dagen kunnen aanhouden.


Dus je ziet je moet echt wel verstand van paddenstoelen hebben als je ze zelf wilt plukken en eten. Sommige zijn goed eetbaar maar andere zijn juist uiterst giftig. De groene knolzwam is de giftigste van allemaal, als je hiervan eet kun je in twaalf uur dood zijn!
Van andere giftige soorten kun je ernstig ziek worden.
Het is gewoon een hele kunst om eetbare en giftige paddenstoelen te onderscheiden. 
Dus als je er geen verstand van hebt kun je ze beter laten staan.
En ik zit echt niet zomaar te zwammen. ;-)


Heksenkring!


Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten