woensdag 23 november 2016

De nachtnanny

Na 13 dagen ziekenhuisopname kwam ons 6 weken te vroeg geboren tweeling voor het eerst naar huis.
Ze zouden volgens het ziekenhuis s’nachts doorslapen. Nou mooi niet.
Nadat ik ze na hun laatste voeding in hun bedjes had gelegd begonnen ze al na drie uur  in koor te huilen.
De eerste  twee maanden  huilden ze om de 3  tot 4 uur omdat ze honger hadden. Geleidelijk aan sliepen ze langer door. Kortom de eerste 3 maanden kan ik me niet veel meer herinneren van deze tropentijd.
Slaapgebrek ging zijn tol eisen. Maar ik heb het gered door hulp van mijn man, vrienden, familie en je moet ook zelf een stuk gemakkelijker worden. Dan maar wat minder schoonmaken in het huishouden en overdag even een dutje doen terwijl de tweeling lag te slapen.

Het eerste half jaar was het niet gemakkelijk maar wel  een ontzettend leuke tijd die ik echt niet aan vreemde had willen overlaten.

Inmiddels 21 jaar geleden!

Dit stukje is naar aanleiding van een artikel laatst in dagblad BN de Stem.
Voor jonge ouders die het even niet meer trekken is er tegenwoordig de nachtnanny.
Zij houdt de baby stil van 22.00 uur tot 07.00 uur, zodat de ouders eindelijk weer eens een nacht goed kunnen doorslapen.
Kosten variërend van 100 tot ruim 300 euro per nacht!
Dus dat is alleen weg gelegd voor ouders met geld.
En daarom dat het ook inmiddels is ingeburgerd in vooral Amsterdam-Zuid, het Gooi en Wassenaar, want dat zegt voor mij al genoeg.
Het zijn daarom ook veel vrouwelijke ondernemers die hier gebruik van maken. Ze werken door als hoogzwanger zijn en willen ook weer snel aan de slag, geld verdienen.
Ook al zou ik het geld ervoor hebben gehad dan nog had ik de zorg voor de nacht zelf willen doen. Het lijkt mij dat ik alsnog wakker zou worden als de baby’s zouden huilen  ondanks dat de nachtnanny aanwezig zou zijn, want dat is gewoon het moederinstinct.
Het zou bij mijn gewoon niet werken.
Maar ik begrijp dat hier toch een markt voor is en dat er wel ouders zijn die hier gretig gebruik van maken. Want wie wil er nou geen goede nachtrust?

Artikel uit BN-De Stem


Geen opmerkingen:

Een reactie posten