woensdag 14 april 2010

Canon 50 mm 1.8

Een lens van 1.8 is erg geschikt om foto’s te maken op donkere locaties zoals, concertzaaltjes, feestjes, restaurants. Kortom als je geen flitser wilt gebruiken en juist mooie sfeerfoto’s wilt hebben.

Vaak zijn zo’n lichtgevoelige lenzen erg duur.

Toch heeft canon een betaalbare 50 mm lens van nog geen € 100,-

Zodoende veel gelezen over de bokeh, chromatische aberratie, lens flare en vignettering van deze lens. En ik begreep het allemaal!!

Ondanks dat er misschien wat negatieve eigenschappen aan deze lens zitten heb ik hem toch aangeschaft.

Dat je niet in kunt zoomen zou een nadeel kunnen zijn, maar dat is een kwestie van wennen en zul je zelf ‘van’ of ‘naar’ je onderwerp moeten lopen.

Daarbij is het een zeer licht, plastic lensje dus niet echt degelijk te noemen.

En het is waar dat de lens goed te horen is bij het scherp stellen.

Maar toch zijn er ook voordelen en hoop ik dat de komende tijd zelf te mogen ervaren.

De lens zou namelijk hoog scoren in scherpte, mooie zachte bokeh (onscherpte in b.v. de achtergrond zodat deze niet stoort), licht gewicht, geen vervorming en een betaalbare prijs.

Ik heb de lens vooral aangeschaft om zijn hoge lichtgevoeligheid en vond het ook een uitdaging om enkel bij een brandpuntsafstand van 50 mm te moeten fotograferen.

Op internet vond ik zelfs iemand die een eigen project was begonnen om 50 dagen lang elke dag met deze lens te fotograferen.



Snel enkele foto’s gemaakt:

Bij de foto van het glas water, lijkt me de scherpte uitstekend gezien de duidelijke vingerafdruk dat bovenaan het glas te zien is! Plus een mooie zachte bokeh, want de storende achtergrond is amper te zien.


En bij de snoepjes pot is de scherpte zo goed te zien dat ik maar eens stop met fotograferen want ik zie dat ik hoognodig moet gaan schoonmaken!

Maar je zult binnenkort zeer zeker nog meer lezen en foto's te zien krijgen van deze prachtige lens.


Anita



Geen opmerkingen:

Een reactie posten