zaterdag 26 juni 2010

Studiofotografie

Ik vraag me af of het me ooit gaat lukken om een mooi studio-portret te maken?
Onlangs op de fotoclub een korte cursus gehad, maar wat betreft het technische gedeelte zonk de moed al weer in m'n schoenen.
Zoals het werken met een flitsmeter! Het zal best zijn functie hebben bij studiofotografie, en inderdaad zal de meter de gemeten lichthoeveelheid omzetten in een diafragmawaarde waarmee je dan gemakkelijk je diafragma in kunt stellen en een foto maakt met de juiste belichting!
Je kunt niet alleen opvallend licht meten, maar ook reflecterend licht, en zo nog verder.....
Natuurlijk is het van belang je licht goed op te stellen en te weten waar je mee bezig bent, het licht maakt immers je foto.
Maar wat even of misschien nog wel belangrijker is om je model zo ontspannen en goed mogelijk op de foto te zetten.
Want wat heb je aan een mooi belicht model maar wel in een stijf, houterig en verwrongen houding?
Het model hoeft nog ineens mooi te zijn, hij of zij moet iets in zich hebben, fotogeniek, enthousiast, en er zelf plezier in hebben.
Gelukkig heb ik de beschikking over een model met al deze eigenschappen in haar. Ze lijkt op een volleerd fotomodel, ze veranderd van een verlegen meisje in een mysterieuze vamp, ze komt spontaan met ideeën en ik hoef amper te zeggen hoe ze het beste kan gaan staan.

Dus je zou zeggen: alle tijd om aandacht te besteden aan het technische gedeelten.
Vergeet dat maar, de belichting met de bovenstaande foto ging redelijk, maar achteraf was de achtergrond niet echt fraai te noemen en zag je storende vouwen, zelfs recht in de onderhoek had ik een stuk reflectie-scherm mee gefotografeerd!! Gelukkig dat ik met PhotoShop nog wat heb kunnen corrigeren.
En uiteindelijk dacht ik het ultieme glamourportret te hebben gemaakt, zag ik een storend element in de foto hieronder wat u vast al lang was opgevallen.
Ja inderdaad de storende haarlok in haar hals, en dit valt echt niet weg te shoppen.
Uit frustratie ben ik maar wat gaan experimenteren met PhotoShop en heb met behulp uit het boek van Scott Kelby de foto bewerkt tot een trendy hoog contrast, je zou haast zeggen dat het een foto is uit tijdschrift Vogue, maar denk wel even de foutjes weg!

Met dank aan model 'Patty'.

Anita






Geen opmerkingen:

Een reactie posten