vrijdag 4 maart 2011

Analyse van een beeld


HOOG BEZOEK

De inhoud van een foto kan ons vaak veel vertellen over de situatie op dat moment, al weet alleen de maker van de foto hoe de situatie werkelijk was en zal de kijker er zelf  een invulling aan geven.
Zo ook bij de foto die tijdens de carnavalsweek in  dagblad BN-de Stem stond.
Hierop zie je Prins Wannes  die met zijn gevolg een bezoekje brengt aan de bewoners van verpleeghuis De Lindenburgh.
Ik bleef er langer naar kijken, en hoe langer ik keek hoe meer mij de situatie opviel. Carnaval behoort plezierig te zijn, maar niemand op de foto kijkt blij.
De sfeer lijkt juist erg bedrukt en ongemakkelijk, en word juist nog benadrukt door de drie volwassen kerels in hun carnavaleske pakjes,  die verwoede pogingen doen om de huilende dame te troosten.
Ik twijfel er niet aan dat  dit bezoek met goede bedoelingen was. Er werden zelfs fruitmanden uitgedeeld en prins Wannes vind dat iedereen moet kunnen genieten van ‘feestvieren’ dus daarom ‘komen we naar jullie toe’ stond er in het bijschrift.
Maar of iedereen zo blij was met dit bezoek , bevalt op de foto ten zeerste te betwijfelen.

Ik stel me nu maar voor dat de dame in kwestie helemaal niet van carnaval houd, dit niet meer kan verwoorden en nu oog in oog staat met een stelletje randdebielen en daarom spontaan in huilen uitbarst.  Wat kun je immers anders doen?
Dan is slapen nog de beste remedie  zodat je vannacht tenminste geen nachtmerries krijgt van enge mannen met heksenhoeden dansend in een narrenpakje !
Zelfs Prins Wannes weet met de situatie geen raad en staat daar alsof hij de laatste zegen geeft!
Maar een foto is een momentopnamen, en wie weet geeft dit beeld een heel vertekend beeld van de werkelijke situatie en rollen juist de tranen over haar wangen van plezier!
Want is er niet het gezegde: ‘niets is wat het lijkt’!
Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten